08 February 2009

Mari Berhibur

Sebut hiburan semua orang suka berhibur... kenape ye ..sebabnye berhibur itu adalah fitrah manusia .. cuma la ni pengertian berhibur telah di sinonim dengan Pusat Hiburan Keluarga ( Pusat Karoeke le tu ) , Kelab Malam dan seumpamanya.

Sedangkan pengertian hiburan itu luas dan boleh dimanfaatkan sebagai wadah dakwah.Ianya sangat dekat dengan jiwa manusia sebab dah fitrah .. so mari kite buka minda tentang berhibur ni... ada hiburan yang lagho ( melalaikan ) ada juga yang menenangkan jiwa dan ada hiburan yang sesat lagi haram ( biasanya yang ada campuran dengan ritual agama selain Islam ).

Rasanya yang tu semua orang tau .. tapi berhibur dalam pergaulan seharian lebih bermakna dan lebih kerap berlaku. Seseorang yang berbual dengan kawan-kawannya menggunakan bahasa yang sopan dan mesra pasti telah menghiburkan kawan-kawannya. Kalau bergurau pun dengan gurauan yang benar , memang lawak tapi mesra serta bahan gurauan yang 'halal' pasti juga menghiburkan. Dalam pergaulan sudah tentu akan ada sedikit perselisihan dan kesilapan maka apabila yang bersalah memohon maaf dan saling memaafkan bukankah itu juga satu hiburan? Yang bersalah rasa terhibur sebab dimaafkan yang tidak bersalah rasa terhibur kerana dapat memaafkan.. hati jadi tenang dan lapang... tak gitu ... oooh indahnya hidup bersama akhlak Islamiah ... banyak lagi contoh nak bagi ... insyaAllah lain kali.

Al Quran ... sudah pasti itu adalah bahan hiburan yang sangat menghiburkan .. bagi mereka yang memahami dan membacanya itulah Penenang Jiwa , Pengubat Hati yang duka , Penawar kala kecewa ... so kawan-kawan jadikanlah QURAN temanmu yang setia ...
Wassalam

1 comment:

  1. Tapi aku masih teringat satu peristiwa..dalam quran juga ada SEMUT...aku teringat ingat je la....

    ReplyDelete