24 February 2009

Kuning dulu, kuning sekarang



Pertengahan 2007 sebuah jemaah Rufaqa' Corporation telah melancarkan gelombang kuning dikalangan ahlinya dengan menampal sticker kereta , mengedarkan flyer dan kempen berbaju kuning... yang menyokong kepimpinan YM Yang Dipertuan Agong Sultan Mizan tetapi telah dinasihatkan menghentikan kempennya oleh pihak keselamatan disebabkan ada perkataan yang sensitif dalam kempennya iaitu " SELAMAT TINGGAL DEMOKRASI "
Akhir 2007, sebelum PRU 12 : Gelombang Kuning @ BERSIH : Puluhan ribu rakyat berarak meminta golongan Sultan khasnya YM Yang Dipertuan Agong Sultan Mizan supaya dapat campur tangan dalam politik demokrasi negara kerana kurang senangnya rakyat kepada tampuk pemerintahan kerajaan sekarang. Kebanyakan mereka yang terlibat dengan Gelombang Kuning adalah rakyat biasa yang kecewa - para ahli parti politik dari Pakatan Rakyat juga terlibat dalam GELOMBANG KUNING . Golongan Sultan merespon dengan baik. Perlantikan Menteri Besar Perlis dan Terengganu pasca PRU 12 adalah atas campurtangan para Sultan yang MEMBELAKANGKAN PUTRAJAYA.



KUNING LAGI ? Hampir setahun setelah PRU 12 : Ribuan orang terutamanya dari pihak kerajaan serta golongan rakyat biasa berarak dan menunjuk perasaan menghentam segelintir pemimpin Pakatan Rakyat yang dikatakan terang-terangan menghina raja. Jika kaum bukan Melayu yang menyanggah raja, orang Melayu masih boleh lagi berfikir dua-tiga kali, jika orang Melayu sendiri menghina raja ( terutama raja yang berhemah dan berwibawa) maka itu sukar dimaafkan..


Andaikan dua manusia PUTRAJAYA berbaju biru dan merah ini tewas di landa bah Gelombang Kuning , maka akan adakah rakyat biasa (tidak kira apa kaum) pun yang akan berdemonstrasi menyanggah? Apakah kedua-dua mereka ini akan bertindak sepertimana sanggahan bekas Menteri Besar Perak kepada titah Sultannya atau adakah mereka akan mengeluarkan kata-kata protes di media sepertimana Karpal Singh? ( yang berasal dari kaum yang sangat minoriti sebab itu beliau berani terlebih

Tok Malau menyimpulkan ...sistem demokrasi akan berakhir digantikan dengan sistem kesultanan...

No comments:

Post a Comment