30 June 2009

TAUBAT

Taubat ertinya kembali merujuk kepada Allah yang Maha Pengampun dan Maha Penyayang.
Menyerah diri ( surrender ) padaNya dengan hati penuh penyesalan dan kesungguhan. Kesungguhan itu disertakan dengan rasa kesal , sedih , dukacita dan rasa tak patut melakukan dosa sehingga menangis mengeluarkan air mata. Hati terasa pecah-pecah bila mengingati dosa-dosa yang dilakukan. Merayu padaNya moga Allah mengambil perhatian pada diri kita. Memohon dan mengharap agar Allah yang Maha Pengampun akan mengampuni dosa kita. Meminta dan merintih agar Allah memandang dan memberi limpahan kasih sayangNya. Hati yang pecah-pecah itu menjadikan anggota lahir ( mata , telinga , kepala , kaki , tangan , kemaluan ) tunduk dan patuh dengan syariat yang Allah telah tetapkan. Disusuli ikrar dan janji tidak akan mengulangi lagi perbuatan derhaka.



Tok Malau ... teringat kalam As Syeikh Abdul Qadir Al Jailani " Raihlah ' hakikat ubudiyyah ' dan bersikaplah sederhana dalam segala urusanmu."

1 comment:

  1. Ya Allah berikanlah kekuatan dan kesabaran kepada hambamu ini demi meneruskan perjuangan suciku yang bergelar sang pendidik..amin ..
    Thank for your video..

    ReplyDelete