17 June 2009

Caraku lain , Caramu lain


Apakah engkau ingat aku setuju
dengan orang yang zalim dan penzaliman?
Apakah engkau anggap aku tidak berjuang
menentang kezaliman dan pemimpin yang zalim
Jangan-jangan dengan izin Allah ..aku lebih menentangnya darimu
cuma jalan dan cara aku lain
dan jalanmu pun lain
mungkin caraku lebih benar dari caramu...
Engkau lepaskan kemarahanmu
sedangkan islam menyuruh sembunyikan kemarahan

Caraku..aku marahkan diriku sendiri
mungkin kerana dosaku dan dosa orang lain juga
Allah datangkan pemimpin yang zalim dan menzalimi
kerana itu aku lawan kezaliman dengan cara membaiki diri
dan aku ajak keluarga dan jemaahku bersama
Aku mendoakan mereka yang zalim
bukan memaki hamun
bukankah sudah tersurat...
" apabila rakyat sudah jahat
Allah hukum mereka dengan didatangkan pemimpin yang zalim "
ertinya kejahatan pemimpin itu kerana kejahatan kita
kezaliman pemimpin itu kerana kezaliman kita
mungkin caraku ini nafsumu tidak setuju
tapi jiwa yang murni menerima yang lebih baik , baikilah diri
kalau mampu menasihat , nasihatkan mereka
disertakan doa ..bukan melepaskan marah dan geram

Jangan kejahatan dibalas kejahatan
Jangan dendam dibalas dengan dendam

Biarlah penzalim itu mengorbankan akhlaknya
Tapi kita menegakkan akhlak
Nanti orang ramai akan melihat dan menilai
Allah dan rasul sudah pasti menilai
Bila bunga diri ada pada kita
InsyaAllah rakyat akan menolak mereka dan menerima kita
Begitulah menghadapi penzalim dan kezaliman
memang nafsu tidak boleh terima cara ini
Tapi bagi yang berjiwa murni pasti menerimanya.

Sajak nukilan Abu Syuib Soleh

No comments:

Post a Comment